Perubahan ketika mengandung bukan sahaja berlaku secara emosional. Perasaan tidak selesa, mudah marah, mual, loya dan bermacam lagi perubahan yang dirasakan secara fizikal dan emosional cuba diadaptasi oleh bakal ibu.

Bagaimanapun tidak semua bakal ibu mengalami perubahan yang sama. Ada yang bernasib baik langsung tidak mengalami keadaan tidak selesa sepanjang kehamilan. Ada pula yang perlu mengharungi kesukaran sepanjang sembilan bulan kehamilan tetapi biasanya ramai yang perlu melalui perubahan tidak selesa pada trimester pertama sahaja.

Hampir majoriti wanita hamil akan mengalami perubahan biasa seperti loya, mual dan muntah. Namun ada banyak lagi perubahan lain yang mungkin tidak berpengaruh kepada diri anda tetapi berlaku kepada wanita hamil lain.

Salah satunya adalah perubahan warna kulit di beberapa bahagian tubuh badan. Ada wanita hamil yang mengadu pelik melihat berlaku perubahan warna kulit di beberapa bahagian badan mereka seperti ketiak, celak paha, leher bahkan muka. Ia pastinya sesuatu yang kurang menyenangkan terutama sekiranya anda memiliki jenis kulit cerah namun ketika hamil, kulit menjadi gelap dan kusam.

Tetapi jangan bimbang kerana ia hanya perubahan hormon dan biasanya akan berakhir selepas anda melahirkan bayi. Bagaimanapun perubahan pada warna kulit yang terjadi kepada hampir semua wanita hamil adalah kulit areola payu dara menjadi lebih gelap berbanding sebelumnya. Ia adalah perkara normal akibat perubahan hormon badan kerana anda hamil.

Bahkan wujudnya titik-titik pada kawasan areola yang semakin jelas jika disentuh. Puting payu dara juga semakin meregang sebagai persediaan untuk menyusukan bayi kelak. Di samping itu, jika anda perhatikan bahagian organ seksual anda turut mengalami perubahan warna menjadi merah muda keungguan.